21.8.2018

#407 Kuvankaunis Kreikka, osa 1

Koska koulut ainakin suurimmalla osalla alkoivat jo reilu viikko sitten, on hyvä aika palata vielä hetkeksi lomatunnelmiin muistelemaan kulunutta kesää ja sen mahtavia muistoja! Tässä postauksessa emme palaakaan Suomen maisemiin, vaan hyppäämmekin hiukan kauemmaksi kuvankauniiseen Kreikkaan, jossa sain viettää aivan ihanan viikon keskellä heinäkuuta. Postauksen jaoin kahteen osaan, jotta se olisi miellyttävämpi lukea. Osa 2 tulee kuitenkin olemaan huomattavasti pidempi, koska kyseisinä päivinä tapahtui paljon enemmän kuin ensimmäisinä päivinä.
Näkymä hotellilta merelle.
14.-21.7 olimme tosiaan Kreikassa lomailemassa. Saavuimme kauniiseen Kreikan maahan myöhään illalla Preveza-Lefkadan lentokentälle, josta jatkoimme matkaa bussilla kohti Valtos Beachin hotellia. Vaikka pimeää olikin, ehdin silti järkyttyä paikallisesta ajokulttuurista. Kapeita, mutkaisia teitä, paljon skoottereita ja niiden seassa isoja autoja. Iltaisin teiden reunat täyttyivät monenlaisista autoista ja teistä tuli yhäkin ahtaammat.

Ensimmäisenä iltana kuuntelimme opastukset, haimme huoneemme avaimet ja painuimme nukkumaan. Jo näin alkuun voin lämpimästi suositella Valtos Beachia, kaikki toimi kuten pitikin, henkilökunta oli iloista ja hotelli hyvin siisti! Huoneen lämpötilaa oli tosin hiukan hankala säädellä, joko oli liian kuuma tai liian kylmä. Viimeiset yöt tosin sujuivat oikein sopivissa lämpötiloissa.
Ensimmäisenä kokonaisena päivänä vain tutustuimme hotelliin ja sen lähiympäristöön, sekä tietenkin kävimme tsekkaamassa kolmenkymmenen metrin päässä sijaitsevan rannan. Vesi oli yllättävän kylmän tuntuista, ja vaikka siellä hyvin viihtyikin, piti aika-ajoin tulla rannalle lämmittelemään. Rantakin oli hyvin viihtyisä ja ihanan rauhallinen, eikä roskia näkynyt muualla kuin roskakorissa. Lisäksi rannalla oli tarjolla hierontaa ja aurinkopetejä, sekä muutaman metrin päässä oli Valtos Beachiin kuuluva rantabaari/ravintola, josta sai tilattua ruokaa myös rannalle.
Ensimmäiset ottamani kuvat on otettu vasta 16.7, joten varsinainen tarina alkaakin vasta tästä päivästä. Valtos Beachin ja Pargan kaupungin välillä kulki vesibussi puolen tunnin välein, jotta kulkeminen näiden kahden välillä olisi mahdollisimman vaivatonta. Lisäksi Pargan kaupunkiin pääsi kävelemällä kukkulan yli, mutta jostain syystä vesibussi houkutteli enemmän, kun hellettä oli reilut kolmekymmentä astetta... Kuski vaihtui vesibussissa päivittäin, ja välillä vauhti oli "hiukan" reippaampaa, välillä taas lähinnä mateluvauhtia.
Parga on idyllinen kylä, rakennettu omaan silmääni normaaliin kreikkalaiseen tapaan. Talot on rakennettu vieri viereen, ja taloja löytyy niin punaista, valkoista kuin pinkkiäkin. Kapeita kujia, kauppoja vaikka muille jakaa ja ravintoloita toisissaan kiinni. Ravintoloiden edessä oli useimmiten sisäänheittäjiä, ja kun ruokalistaa alettiin esitellä, ei oikein ollut enää muita vaihtoehtoja jäljellä :D
Pargassa oli myös kohtuullisen suuri ranta, mutta sitä emme käyttäneet kertaakaan - pidimme ulkonäöllisesti (ja muutenkin) enemmän Valtos Beachista. 16.7 kiertelimme ahkerasti ympäri Pargaa ja yllätyimme kerran toisensa jälkeen. Välimatkat näyttivät selkeästi pidemmiltä kuin olivat, ja vaikka alkuun ajattelikin, ettei tuota matkaa millään jaksa kävellä, oli se kymmenessä minuutissa kuljettu.

Kävelimme myös Pargan linnoitukseen (Castle of Parga), pidimme siellä tauon ja kävelimme linnan lähistöllä pienen lenkin. Pargan linna/linnoitus oli suuren kukkulan päällä, mutta matka sinne taittui yllättävän nopeasti. Linnan ympäristöstä avautui upea näkymä niin Pargan kaupunkiin kuin Valtos Beachillekin. Mikäli näillä alueilla lomailet, suosittelen ehdottomasti! Linnassa toimii myös baari/ravintola, josta saa ostettua esimerkiksi juotavaa.
 Yllä näkymä linnoitukselta Pargaan, alla näkymä linnoitukselta Valtosille.
17.7 otimme lähes extempore-laivareissun kohti Acheron-jokea. Reissu kesti koko päivän, mutta oli sen arvoinen. Retken aikana pysähdyimme myös erääseen kaupunkiin Acheron-joen suulla. Aikaa kierrellä kaupungissa/käydä uimassa oli muistaakseni vähän reilun tunnin verran. Rannan nimeä en Mapsistakaan onnistunut löytämään, mutta joka tapauksessa se sijaitsee aivan joen suulla. Ranta on uskomattoman hieno ja matala, eli aika kauan sai kahlailla ennen syvenemistä. Tällä rannalla pieniä lapsia tietenkin riitti, mutta ehdottomasti matkaisin tälle rannalle uudestaankin - aivan upea!
Kaupungista matka jatkuikin eteenpäin kohti Acheron-joen toista päätä. Valitettavasti joki kuitenkin kapeni niin, ettemme veneellä alajuoksulle asti päässeet, mutta joka tapauksessa kokemus oli hieno! Aloimmekin heti suunnittelemaan seuraavaa Kreikan reissuamme samaan paikkaan, jolloin lähtisimme omalla kyydillämme alajuoksulle, jossa vesi kuuleman mukaan on hyytävän kylmää. Acheron-joen toisessa päässä onkin monenlaisia aktiviteetteja, kuten mahdollisuus ratsastamiseen jokea pitkin, kumiveneen vuokraaminen ja sillä matkaaminen, jonkinlainen vaijeriliuku ja ties mitä muuta. Matkan aikan bongailimme myös kilpikonnia, joita jonkin verran näkyikin :D
17.7 kävimme myös kävelemässä Pargan rinteillä oliivipuulehdoissa. Kaskaiden siritys oli korvia huumaava, kuten kaikkialla muuallakin, mutta maisemat häikäisivät! Korkeuserot kuitenkin hieman jopa säikäyttivät, mutta siitäkin selvittiin. En ehkä suosittelisi Pargaa vanhemmille henkilöille, ihan pienille lapsille tai esimerkiksi polvivaivaisille juurikin näiden korkeuserojen vuoksi. Tasaista maata oli nimittäin hankala löytää muualta kuin ydinkeskustasta.
18.7 kiertelimme Pargan keskustassa ostoksilla, söimme taverna Stefanoksessa älyttömän hyvää ruokaa ja lilluimme meressä viilentymässä. Meressä kävimme uimassa joka päivä, paitsi 19.7, jolloin luvassa olikin vähän erikoisempaa ohjelmaa...

Tästä onkin hyvä jatkaa kohti seuraavaa postausta, joka ilmestyy tämän viikon aikana! Pidetään vähän jännitystä yllä ;)

Oletko itse päässyt ulkomaille lomailemaan? Tai oletko lomaillut ihan kotimaassa?
Mitä pidit postauksen toteustyylistä ja kuvista?

1. Aivan ihanalle matkalle olet päässyt, kuvankaunis kuvaa täydellisesti! Itse pääsin kesälomalla Croatiaan, ja piipahdettiin Bosnia-Hetzegovinassa muutamaankin kertaan. Toteutettiin siis pientä roadtrip-reissua. Ihanaa oli, varmasti sinullakin Kreikassa <3

1. Oi kiitos! Matka oli tosiaan aivan ikimuistoisen ihana, lähtisin koska tahansa uudestaan <3 Sun matka kuulostaa aivan mahtavalta, varmasti oli ikimuistoinen kokemus!

Kommentoithan edes jotain, se merkitsee paljon! :)